若手アーキテクトユニットGijs Van Vaerenberghによる
See-through church
見晴らしの良い小高い丘に立つ高さ10mの建築スカルプチュアは
シルエットが遠方からも視認できることから
教会特有の神聖なオーラを広域に放っています。
角度によって様々に表情が変化します。
水平に俯瞰すると
まるで空気に溶け込んで消え入りそうな儚さを感じますが・・・
斜め方向からの視点では
建築物としての凛とした存在感が出現します。
至近距離で見ると、およそ教会らしからぬ
約30トンの無骨な鋼材で構成されていることが解ります。
しかしながら繊細なスリット形状とすることで
ベルギー ハスペンハウの田園風景に違和感無く同化するのでしょう。
スリットが生み出す光と影のコントラストが美しいですね。
光と影と言えば・・・
丁度2年前の今日
こんなメッセージを受け取りました。
私たちは母親の中で十月十日の期間を経て
この世界に生まれてきますが、
十月十日と書いて朝という漢字になります。
つまり、朝とは新たな誕生を意味します。
どんなに辛く苦しいことも、一晩明ければ昨日のこと。
朝、自分は新しくさらに進化して生まれ変わった。
たった今、誕生したんだと思って下さい。
また、夜が明けて太陽が昇っている間は自分の影ができます。
その影の中に父親がいると思って下さい。
昼間は影ながら父親が見守ってくれている。
お蔭とはそういう意味なんです。
そして太陽が沈んで夜になると、
私たちは眠ることで再び母親の元に還るのです。
誕生できたのは言うまでもなく、両親のお蔭。
たとえ姿は見えなくても、いつもつながっていて
見守ってくれている両親への感謝の気持ちを大切に・・・
Inspired to create a practice that engage public space and art, Belgian architects Pieterjan Gijs and Arnout Van Vaerenbergh are collaborating under the studio name Gijs Van Vaerenbergh. Their current effort is Reading Between the Lines, a semi-transparent church in Borgloon in the agricultural region Haspengouw. The church is part of the Z-OUT project of Z33, an ambitious program of public art that will generate various projects across the Flemish region of Limburg over the next 5 years.
At 10 meters high, the church is composed of 100 thin sheets and 2,000 columns of steel. With a staggered, stacked construction, the exterior landscape is visible through the 'walls' of the church. In this way, the church is simultaneously both present and absent. Depending on the perspective of the beholder, the church may be perceived as a full mass or seemingly dissolve into the landscape. On the other hand, observing the countryside from inside the church renders it recomposed through a series of abstract lines. The design of the building is based on the multitude of churches throughout the region, but through the use of superimposed horizontal layers, the traditional concept of a religious building is transformed into a nearly transparent art object.
|